مراقبت از مو

مراقبت از مو

 

هر مویی به طور طبیعی سالم و زیباست ،ولی فعالیت های روزمره ،آلودگی ،استرس و پرتوهای ماورا بنفش نور خورشید (از طریق ایجاد رادیکال های آزاد) ،بیماری ،تغذیه نامناسب و … موجب تخریب ساختمان مو و مخصوصا ریشه موها می شوند.ریزش غیرطبیعی مو در چند دهه ی اخیر افزایش یافته است که یکی از مهمترین دلایل آن تمدن و صنعتی شدن کشورهاست.با توجه به آمار ،هر چه میزان پیشرفت صنعتی کشوری بالاتر باشد ،میزان ریزش مو و کاهش تعداد مو بیشتر می شود تا آنجا که در کشورهای پیشرفته میانگین تار موی افراد بسیار پایین تر از حالت معمول است.

علل ریزش مو

بیماری

عدم تعادل هورمونی

شیردهی زنان

کم خونی

سالخوردگی یا پیری زودرس

استعمال داروها (شیمی تراپی)

اختلالات عصبی

مصرف آنتی بیوتیک ها

تغذیه نامناسب

ریزش مو ممکن است با چرب شدن پوست سر ،خارش غیرطبیعی یا خشکی زیاد پوست سر همراه باشد.

توصیه های کاربردی برای داشتن موهای زیباتر

شست و شوی موها با آب ولرم

برای داشتن موهای شاداب و درخشنده موها را با آب ولرم شست و شو دهید.آب داغ روغن طبیعی موجود در موها را که نقش حفاظتی برای مو دارد را از بین می برد.

تقویت موی نازک با سیلیکون

این مواد تارهای نازک مو را با غشاء نازک می پوشانند و موجب پر پشت شدن موها می شوند و از چرب به نظر رسیدن موها جلوگیری می کنند.اثر سیلیکون بر روی مو حتی بعد از شست و شو هم باقی می ماند.

عدم استفاده از روغن ها برای درمان شوره سر

خشکی دلیلی بر ایجاد شوره مو نیست.بسیاری از افراد از شوره سر که اختلالی بسیار جزئی است شکایت می کنند. استفاده از روغن های مختلف بر روی سر برای از بین بردن شوره موها فقط باعث تشدید این مشکل می شود.

ترمیم موخوره با پروتئین

برای ترمیم موخوره باید از شامپو ها و حالت دهنده هایی که حاوی پروتئین است باید استفاده کرد.ترمیم موخوره با مصرف مداوم محصولات پروتئینی از بین می رود.

عدم حرارت زیاد برای خشک کردن مو

استفاده از سشوار با حرارت زیاد باعث ایجاد موخوره می شود.

شانه کردن کمتر

برس کشیدن بیش از حد باعث ریزش بیشتر مو می شود.البته ریزش مقادیری از مو در طول روز طبیعی و نرمال است.هر فرد ۵۰تا ۱۰۰ تار مو را در روز از دست می دهد.این موها موهایی هستند که رشدشان متوقف شده است.

یکی از دلایل مهم ریزش مو تغذیه نامناسب و کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین هاست که با رژیم غذایی مناسب می توان ریزش مو را تا حد زیادی کنترل کرد.

پروتئین

پایه اصلی مغذی برای داشتن پوست،مو و ناخنی مقاوم و سالم است . بیش تر ساختمان مو از پروتئین نشکیل شده است. برای تسریع رشد مو منابع غذایی غنی از پروتئین مصرف کنید .ریزش مو در مردان با کاهش مصرف چربی کاهش پیدا می کند.مصرف زیاد چربی و گوشت باعث افزایش هورمون تستوسترون وبه دنبال آن افزایش ریزش مو می شود.

 

ویتامینA

به تولید روغن لازم برای نرم کردن مو و پوست سر کمک می کند و آن را سالم و درخشان نگه می دارد . کمبود آن موجب بد کیفیت شدن موها می شود ،همچنین مصرف زیاد آن به شکل مکمل هم تاثیرات مخربی را به دنبال خواهر داشت.کمبود روی نیز موجب ریزش مو شده ،شکنندگی مو را افزایش داده و رنگ آن را می برد.ویتامینB5 که در بسیاری از محصولات پوست و مو یافت می شود ،رشد سلول ها و بازسازی آن را تقویت کرده و از سوزش پوست جلوگیری می کند.

 بیوتن برای استحکام و سرعت رشد مو ضروری است و از ریزش مو جلوگیری می کند.اسید های چرب امگا۳ و امگا۶ نفش مهمی در حفظ سلامت مو و جلوگیری از خشکی ،شکستگی ،خارش و شوره و در نهایت پیشگیری از ریزش مو دارند.اسید های چرب امگا۳ که شامل اسید ایکوزاپنتانونیک(EPA) و اسید آلفالینولئیک می باشد در ماهی سالمون ،ساردین و قزل آلا ،روغن سویا و کانولا ،روغن گردو و روغن تخک کتان به وفور یافت می شود.اسید های چرب امگا۶ نیز در روغن هایی همچون روغن ذرت ،روغن کانولا ،روغن سویا ،روغن بادام زمینی و روغن افتابگردان یافت می شود.

 

ویتامینE

نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی را در سختی پیاز مو دارد.ویتامین E گردش خون مخاط سر را بهبود می بخشد و در این میان بادام ،بادام زمینی،فندق و انبه از بهترین منابع آن هستند. مصرف حداقل۸ لیوان آب در روز به بهبود رطوبت ساقه های مو در حفظ و قوام موها کمک می کند.خشکی مخاط پوست سر نقش مهمی در ریزش موها دارد.

ثبت ديدگاه