تاثیر تغذیه بر پوست

تاثیر تغذیه بر پوست

تغذیه و پوست

متخصصان پوست معتقدند باید برای شادابی و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها از انواع ویتامین‌ها استفاده کنیم اما تاکید دارند به دلیل جذب اندک از راه پوست، بهتر است این ویتامین‌ها از راه خوراکی در اختیار پوست قرار دهیم.

ویتامین A : این ویتامین برای نگهداری و ترمیم بافت پوست لازم است. اگر پوست شما به سرعت خشک می‌شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین A شده است. این ویتامین را می‌توانید روزانه از طریق مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و سبزیجات برگ‌دار تامین کنید. استفاده از لوسیون‌های حاوی ویتامین A روی پوست به کنترل شدن آکنه و کاهش چین ‌و چروک کمک می‌کند. روزانه بدن ما به ۵ هزار واحد ویتامین A نیاز دارد.

ویتامین E : دریافت ویتامین E روزانه به مقدار ۴۰۰ واحد بین‌المللی باعث کاهش چین و چروک و بهبود قوام پوست می‌شود. این ویتامین برای رفع خشکی پوست و ترمیم آثار زخم‌ها و خراش‌ها، خوب است. برای داشتن پوستی نرم و صاف سعی کنید مواد حاوی این ویتامین مانند آجیل، زیتون و اسفناج را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

ویتامین Cویتامین C اصولا به عنوان یک مبارز با سرماخوردگی شناخته می­شود, زیرا هنگامی که این ویتامین استفاده می‌شود به تولید کلاژن در همه قسمت‌های دارای بافت همبند کمک می‌کند. کلاژن، پروتئینی است که در ماتریکس خارج سلولی جانوران وجود دارد. این ماده فراوان‌ترین پروتئین بدن محسوب می‌شود. مرکبات، سبزیجات، فلفل و گل‌کلم سرشار از این ماده مغذی حیاتی هستند. نیاز ما به مصرف خوراکی این ویتامین روزانه۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است. ویتامین C اگر به صورت موضعی استفاده شود هم باعث تقویت تولید کلاژن می‌شود و از آسیب پوست با خورشید جلوگیری می‌کند. این در صورتی است که فرآورده‌های مراقبت از پوست حاوی پالمیتات اسکوربیک یا ال-اسکوربیک یا منیزیم اسکوربیل فسفات باشد و روی برچسب آن نوشته شده باشد.

 ویتامین F: این ویتامین باعث می‌شود که پوست جوان بماند. افرادی که با کمبود ویتامین ) Fاسید لینولئیک) مواجه هستند پوست خشکی دارند، و بیشتر در معرض ابتلا به اگزما قرار می‌گیرند.

ویتامین  B: با اینکه گروه ویتامین B برای پوست و مو بسیار مفیدند اما تا زمانی که به کمبود این ویتامین دچار نشده‌اید ضرورتی ندارد مکمل مصرف کنید چون در واقع تاثیری در سلامت پوست و مو و زیبایی ندارد. ویتامین ب‌کمپلکس حاوی بیوتین است و در مواد غذایی مانند آرد جو، برنج، تخم‌مرغ و موز یافت می‌شود. (بیوتین ماده شکل‌دهنده ناخن‌ها، پوست و سلول‌های مو است.) کمبود ویتامین ب‌کمپلکس در رژیم غذایی می‌تواند باعث ریزش مو شود.

ویتامین B2: ویتامین B2 کیفیت بافت‌های پوست را حفظ می‌کند. اگر بدن با کمبود این ویتامین مواجه باشد، پوست به ویژه در ناحیه لب‌ها ترک می‌خورد یا کشیده می‌شود. این ویتامین به ویژه در جگر و مواد غذایی دیگری از قبیل تخم مرغ، میوه‌های خشک، قارچ، لبنیات، اسفناج و نخودفرنگی وجود دارد. علاوه بر این ویتامین B2 در گوشت، آووکادو، نان کامل و موز نیز وجود دارد.

ویتامین B5: ویتامین B5 با پیری پوست مقابله می‌کند و باعث احیای بافت‌های پوستی می‌شود. ویتامین B5 علاوه بر این که برای پوست مفید است، برای مو و ناخن‌ها نیز بسیار مفید است. این ویتامین در زرده‌ی تخم مرغ، دانه‌های کامل، گوشت، ماهی‌ها، محصولات لبنی و …. وجود دارد.

ویتامین B3:  این ویتامین از پدید آمدن لکه‌های رنگی روی پوست جلوگیری می‌کند و مرطوب کننده‌ی خوبی به حساب می‌آید. همچنین جهت بالا بردن رطوبت برای کاهش قرمزی پوست و داشتن چشم های جوان تر و روشن تر استفاده می شود.

ویتامین K : احتمالا به روشن کردن گودی های زیر چشم کمک میکند. مویرگ های شکننده که اجازه میدهند خون به داخل پوست وارد شوند به عنوان یکی از دلایل گودی چشم در نظر گرفته میشود، و ویتامین K با نام مستعار فیتونادیون ممکن است با کنترل لخته شدن خون از ورود خون به پوست جلوگیری میکند. در یک مطالعه نشان داده شده است که استفاده روزانه از یک کرم ویتامین K به طور قابل توجهی گودی ها را پس از ۴ ماه از بین می برد.

ثبت ديدگاه